Subdomenii ale comerţului electronic
Comerţul electronic (Electronic Commerce sau E-Commerce) este demersul de cumpărare sau vânzare prin intermediul transmiterii de date la distanţă, demers specific politicii expansive a marketingului companiilor comerciale.
Prin intermediul Internetului se dezvoltă o relaţie de servicii şi schimb de mărfuri între ofertant şi viitorul cumparător. În anii 1990 compania IBM, printr-o campanie publicitară corespunzătoare, a făcut popular şi termenul echivalent Electronic Business. Un termen înrudit este E-Trade, care se referă la tranzacţiile bursiere electronice.
Utilizarea tuturor mijloacelor electronice pentru participarea la o activitate de comerţ electronic poartă denumirea de tranzacţie electronică.
Strâns legate de comerţul electronic pot fi legate şi alte activităţi electronice, de exemplu servirea cumpărătorilor, livrarea mărfii (dacă e vorba de medii electronice), colaborarea cu partenerii de afaceri sau şi conducerea unei organizaţii prin mijloace electronice.
În tranzacţiile comerciale clasice se disting următoarele etape:
- informarea comercială referitoare la tranzacţie şi anume cercetarea de marketing;
- încheierea contractului comercial general;
- comandarea/vânzarea produsului sau a serviciului;
- plata.
În cadrul comerţului electronic pot fi tranzacţionate bunuri şi servicii digitale (sunt excluse fazele logistice), iar locul în care sunt tranzacţionate aceste bunuri digitale poartă denumirea de piaţă electronică (în limba engleză e-marketspace) – contextul virtual în care cumpărătorii şi vânzătorii se găsesc unii pe alţii şi tranzacţionează afaceri electronice.