Fiind cea mai tanara ramura a publicitatii, advertising online aduce, evident, si cei mai putini bani industriei, comparativ cu celelalte medii deja consacrate. Televiziunea este, de departe, pe primul loc in topul preferintelor advertiserilor detinand o cota de piata de aprox. 80-85%.
Restul pana la 100% se impart intre celelalte medii: print, radio, Internet, outdoor etc.
Potrivit lui Ciprian Stavar (Interactive Media Director Vodanet Media), raportul este foarte diferit fata de restul tarilor europene:
“In Romania exista o conceptie ciudata a advertiserilor cum ca televiziunea este cel mai bun vehicul media pentru o campanie de publicitate, fapt care explica cotele de piata uriase (80-85%). In restul tarilor civilizate din UE, acestea nu depasesc 60 de procente. Pornim, deci, din start cu un handicap pentru restul de medii, nu neaparat pentru publicitatea online. Este foarte adevarat ca un spot TV difuzat in prime-time poate fi suficient pentru a vedea si rezultate concrete, insa vorbim aici de costuri foarte mari. Segmentul de utilizatori care nu isi permit campanii televizate se indreapta, de regula, catre print, apoi catre radio si abia ulterior vor migra, eventual, catre Internet.”
Dar care sunt cauzele pentru care advertiserii nu isi indreapta mai mult atentia catre Internet? Chiar daca piata este in crestere si se preconizeaza dublarea acesteia in cursul anului urmator, cifrele sunt inca mici raportate la nivel mondial si la celelalte medii.
“Chiar comparativ cu radio-ul, care este o piata cotata la 10 milioane de Euro in 2005, publicitatea online este de 5 ori mai mica“,
apreciaza Adina Vasilescu (General Manager Business Online).
Pe de alta parte, fiecare canal de comunicare isi are specificul lui, publicul sau tinta si se preteaza, deci, pentru promovarea anumitor categorii de produse sau servicii. De exemplu, este foarte putin probabil sa vedem vreodata pe net o campanie de promovare a unui iaurt.
Insa Internetul devine un mediu extrem de atractiv pentru segmentul Business. Studiile arata ca pentru un numar tot mai mare de oameni de afaceri, Internetul este singurul instrument de informare si comunicare, fapt datorat mai ales de lipsa timpului pentru urmarirea celorlalte medii.
Asa se explica de ce portalurile de afaceri sau de revista a presei vand foarte bine publicitate.
Cu toate acestea, putine companii care isi au publicul tinta pe Internet, investesc in publicitatea online.
“In prezent, la nivelul intregii piete sunt doar cateva zeci de companii care pompeaza constant bani in segmentul online. Numarul total de clienti este de cateva sute, insa restul comanda campanii sporadic”
afirma Vlad Stan (Vodanet).
Fragment preluat din Link2EC (vezi continuarea)