Ce este un Business Plan?

Ce este un business plan?

Business plan-ul reprezinta un proiect al unei afaceri, constand din idei, schite, desene, tabele de calcul, documentatie, surse de informare etc. Acest proiect este intocmit in scris de intreprinzator inainte de a porni afacerea. Proiectul este destinat in primul rand intreprinzatorului insusi, dar si altor eventuali utilizatori (investitori, creditori, angajati, furnizori, clienti).


Lee Iacocca, unul din managerii emblematici ai industriei americane, explica de ce ideile trebuie intotdeauna fixate pe hartie:

"Dupa cum am invatat de la McNamara, disciplina de a scrie orice lucru pe hartie este primul pas pentru a face ca acel lucru sa se intample. In conversatii, te poti descurca cu tot felul de idei vagi sau lipsite de sens, de multe ori fara sa-ti dai seama. Dar atunci cand faci efortul de a-ti asterne gandurile pe hartie, esti obligat sa fii concret, logic si la obiect. In acest fel, este mai greu sa te deceptionezi mai tarziu, pe tine insuti si pe cei din jur."


(Robert McNamara, executiv la Ford Motors si profesor la Harvard Business School, a fost principalul mentor al lui Lee Iacocca)

Business plan-ul este mai mult decat completarea rubricilor unui formular din acelea care abunda pe Internet.

El reprezinta expresia scrisa a gandirii intreprinzatorului, un model conceptual complet al afacerii, expunerea problemelor pe care el si le pune, aplicarea unor modele si metode de abordare a diferitelor aspecte ale afacerii, formularea unor solutii la probleme, luarea unor decizii.

Spre exemplu, majoritatea formularelor accesibile pe Internet prevad analiza SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) si majoritatea tinerilor intreprinzatori realizeaza o astfel de enumerare a punctelor tari, slabe, a oportunitatilor si a amenintarilor.

In opinia noastra, simpla utilizare a modelului nu exprima decat interesul pentru domeniu. Adevarata utilitate a unui model vine din concluziile direct aplicabile pe care acel model le faciliteaza. O analiza SWOT fara concluzii, fara o succesiune logica de decizii asupra parametrilor afacerii, nu valoreaza prea mult.