Piata de publicitate online din Romania a generat aproape 25,5 milioane de lei in primul semestru din 2009, in scadere cu 25% fata de aceeasi perioada a anului trecut si in crestere cu 58% fata de primul semestru din 2007, potrivit Romanian Online Advertising Study (ROADS), informeaza un comunicat.
Aflat la a treia editie, studiul ROADS - realizat de IAB Romania (Interactive Advertising Bureau Romania, www.iab-romania.ro) si PricewaterhouseCoopers (PwC) Romania - agrega cifrele de vanzari directe ale celor mai importante 14 companii din domeniu (regii si publisheri independenti).
Valoarea exacta a totalului vanzarilor companiilor participante la studiu a fost de 25.498.023 de lei pentru primul semestru din 2009, in scadere cu 25% fata de aceeasi perioada a anului trecut, cand valoarea totala raportata a fost de 33.873.413 lei, dar in crestere cu 58% fata de primul semestru din 2007 (16.141.519 lei).
Potrivit editiei pentru primul semestru din 2009 a ROADS, principalele sectoare care au scazut volumul investitiilor in publicitatea online in acest semestru au fost cel financiar-bancar si sectorul auto, iar primul loc in topul categoriilor de advertiseri in functie de volumul investitiilor a fost luat in acest semestru de sectorul telecom, care a cunoscut o crestere a investitiilor in publicitatea pe internet de 75%, comparativ cu aceeasi perioada din 2008, si de 3%, comparativ cu semestrul al doilea din 2008.
"Primul raport IAB si PwC pe 2009 arata efectul crizei si asupra publicitatii online, cu toate ca internetul pare a fi cel mai putin afectat dintre toate mediile. Pe segmente de advertiseri, cele mai afectate sectoare au fost, ca si in restul mediilor, cel financiar si cel auto. Speram ca editia pe al doilea semestru din 2009 sa arate o revenire a pietei de publicitate online si probabil semestrul al doilea din 2009 va fi la o diferenta mult mai mica de 2008, cand deja se facusera simtite efectele crizei", a spus Cristian Petriceanu, presedintele IAB Romania.
Printre companiile care au raportat confidential cifrele de vanzari pentru ROADS se numara principalele regii de publicitate online si principalii publisheri independenti (cu vanzari directe semnificative) din internetul romanesc, care reprezinta in total peste 700 de site-uri.
Pe baza acestor cifre agregate, expertii PricewaterhouseCoopers au structurat totalul investitiilor in publicitatea online din Romania in functie de formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe internet, precum si in functie de lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalitatii. Prima editie a ROADS a analizat trei semestre: ambele semestre ale anului 2007 si primul semestru al anului 2008, a doua a oferit o imagine completa asupra anului 2008 comparativ cu 2007, iar a treia editie, cea de-acum compara pentru prima data trei semestre similare consecutive (din 2007, 2008 si 2009).
"In ciuda scaderii resimtite in primul semestru, suntem de parere ca publicitatea online din Romania are un bun potential de crestere, tinand cont de diferenta considerabila dintre cheltuielile pentru publicitatea online din Romania si cele inregistrate in celelalte state ale Uniunii Europene. De fapt, actuala criza economica s-ar putea dovedi un catalizator al schimbarii din acest punct de vedere, tot mai multi advertiseri alocand un buget consistent pentru publicitatea online. Aceasta si pentru ca media digitale ofera o eficienta mai mare in ceea ce priveste directionarea mesajelor publicitare catre un anumit public tinta si permit masurarea mai precisa a impactului unei anumite reclame", a declarat Ruxandra Bandila, Marketing & Business Development Director PricewaterhouseCoopers Romania.
Raportul complet al studiului ROADS include, in 116 pagini, tabele si grafice detaliate pentru fiecare dintre cele trei directii de analiza, precum si principalele corelari intre acestea si ofera o imagine completa a pietei de publicitate pe internet din Romania.
Raport complet va fi disponibil gratuit membrilor Asociatiei IAB Romania, impreuna cu cea mai recenta editie a raportului similar la nivel european realizat de IAB Europe, asociatia europeana in care IAB Romania este membru fondator.
Urmatoarea editie a studiului realizat de IAB Romania si PricewaterhouseCoopers va demara culegerea de date la inceputul anului 2010, va cuprinde analiza datelor corespunzatoare semestrului al doilea al anului 2009 si o analiza completa a anului 2009, precum si o prima analiza completa a pietei de-a lungul a trei ani consecutivi (2007-2009). Studiul va fi publicat in continuare semestrial, prezentand rezultatele din semestrul anterior, furnizand astfel de doua ori pe an cifre actualizate privind evolutia pietei de publicitate online din Romania.
Asociatia IAB Romania (www.iab-romania.ro) a fost creata in 2006 si reuneste cele mai importante companii din domeniul publicitatii pe internet: regii de media, agentii de publicitate, furnizori de servicii in domeniul publicitatii online si publisheri autohtoni. IAB Romania este o asociatie profesionala, fara scop lucrativ, neguvernamentala, apolitica si autonoma, care isi propune sa protejeze si sa promoveze interesele profesionale si investitiile realizate pe piata de publicitate online din Romania, sa elaboreze standarde ale industriei si sa creeze cadrul pentru autoreglementare.
Sursa: TehnoPOL