Pentru anii urmatori, publicitatea, new media si piata autohtona de marketing conform previziunilor specialistilor se anunta sumbra - insa o reinventare ar fi posibila pentru relansarea printului - numai cu ajutorul pietii online.
Apocalipsa pentru presa pe print nu mai are răbdare până în 2012
Anul trecut, scaderea cu 50% a bugetelor de publicitate pentru presa scrisa a dus la disparitia a 4 cotidiene centrale, 38 locale si închiderea a 5 reviste distribuite national. Ce ar însemna pentru printul din Romania o noua scadere de 50%? Probabil o reinventare totala si o schimbare a modelului de distributie.
O noua înjumatatire a bugetelor de publicitate.
Maxim 3 ziare generaliste pe tarabe pana la 1 iunie 2010. Iar de anul viitor poate ca doar unul sau doua titluri qaulity, la care se adauga tabloidele, vor mai vedea cerneala tiparului. Pentru presa scrisa din Romania verdictele apocaliptice nu mai au rabdare pana în 2012.
Daca pentru companiile de media globale 2010 va fi anul în care vor trebui sa îsi convinga cititorii sa plateasca pentru presa de calitate, în Romania acesta va da startul unei lupte acerbe pentru supravietuire, pe bugetele subtiri alocate de advertiseri printului.
La începutul acestui deceniu miza este însa aceeasi pentru presa scrisa din întreaga lume: cucerirea independentei - macar partiale - fata de veniturile din publicitate, singura care le-ar putea asigura supravietuirea în anii incerti care urmeaza.
În consecinta, în Romania presa scrisa începe sa îsi mute centrul de greutate pe internet, testeaza un nou model de distributie în care mobilitatea si continutul specializat joaca un rol principal si îsi alatura o componenta de servicii cu ajutorul careia sa îsi poata monetiza audientele în crestere si sa isi minimizeze dependenta de advertiseri.
Deocamdata în cursa au mai ramas 4 trusturi media cu operatiuni în presa scrisa si un cotidian national, Romania Libera. Din toti concurentii aliniati la start, Adevarul Holding pare sa îsi faca cele mai putine griji pentru supravietuire dupa rezultatele peste asteptari înregistrate în 2009, cand cifra de afaceri a holdingului a atins 75 de milioane de euro, depasind estimarile initiale de 60 milioane de euro.
Strategia inserturilor a dat roade pentru Adevarul, în primul an de recesiune grupul dublandu-si astfel cifra de afaceri din 2008.
În 2010 grupul media va miza pe aceeasi strategie, sperand sa îsi acopere astfel eventualele pierderi din încasarile din publicitate .
Citeste mai multe despre viitorul presei scrise in Romania si viitorul online-ului pe MONEY.ro.
Comunicat furnizat de catre Lidia Roman, PR & Marketing Executive
F5 - divizia new media, Realitatea-Caţavencu