Cum alegi si construesti un site profitand de cea mai buna oferta pret calitate in online

Cum alegi si construesti un site profitand de cea mai buna oferta pret calitate in online

Alegerea unei companii sau a unui liber-profesionist care sa-ti dezvolte site-ul este din ce in ce mai dificila din cauza numeroaselor optiuni de pe piata.


Vrei sa stii cum decizi care dintre ofertele existente este cea mai potrivita pentru tine? Iata mai jos cateva dintre criteriile esentiale.

Se da scenariul: O firma are nevoie de o prezenta online
Firma la care lucrezi a decis ca are nevoie de o prezenta online si tu esti persoana care trebuie sa se ocupe de alegerea unei companii care sa dezvolte site-ul. Au fost stabilite bugetul, deadline-ul, obiectivele si ti s-a dat si o lista de companii din care poti alege.

Vezi criterii esentiale de departajare

1. Verfica experienta companiilor selectate
Acesta este principalul mod prin care sa departajezi companiile din lista.

a. Portofoliul
Experienta reiese in primul rand din portofoliul de lucrari. Acesta se regaseste, de obicei, pe site-ul companiei - daca datele de pe site nu-ti ajung ca sa-ti faci o idee, poti oricand sa ceri detalii.

Apoi, compara proiectele realizate de companie cu ceea ce ai tu / firma ta nevoie: gasesti proiecte similare, sunt realizate profesionist, iti plac?

De asemenea, urmareste cu atentie si lista clientilor ca sa vezi daca te incadrezi in profil: tipul industriei, marimea companiei etc.

b. Echipa care va lucra la proiect
Este important sa stii exact care sunt persoanele care vor lucra la proiectul tau, care este specialitatea lor si ce experienta au.

O echipa este, de obicei, formata din: programatori de web si de baze de date, web designeri, copywriteri, content writeri, project manager, account, marketer etc.

Totusi, pentru majoritatea proiectelor mai mici (un site simplu de prezentare), ai nevoie doar de un programator si de un web designer.

c. Referinte
Ce spun ceilalti clienti despre companie? Acest lucru il poti afla fie de pe site (daca au o sectiune de testimoniale), fie daca abordezi tu direct clientii precedenti.

d. Premii obtinute
O masura a experientei firmei poate fi data si de premiile obtinute in competitii din industrie.

2. Care sunt costurile si timpul de realizare
De obicei, costurile si timpul de realizare sunt invers proportionale. Ce trebuie tu sa urmaresti: un timp de realizare care sa se incadreze in deadline-ul stabilit si un cost care sa nu depaseasca bugetul.

Nu te arunca sa alegi compania care iti ofera pretul sau timpul de realizare cel mai mic, pentru ca acest lucru poate insemna, in egala masura, o calitate scazuta a lucrarii. Cantareste cu atentie oferta si in functie de celelalte criterii.

3. Servicii suplimentare oferite

a. Hosting
Aici ai doua optiuni: fie compania care ti-a facut site-ul il si gazduieste, fie folosesti un serviciu extern. Totusi, ai grija ca sa specifici in contract ca odata site-ul terminat, el trebuie si "urcat" pe un server. Daca primesti site-ul pe un CD, mai ai inca mult de lucru.

b. Testare si garantie
Alege companiile care iti ofera si o perioada de testare / garantie. In cazul in care "se strica" ceva, trebuie sa fie reparat fara costuri suplimentare pentru tine.

c. Mentenanta si dezvoltari ulterioare
Intreaba daca se poate semna ulterior finalizarii site-ului si un contract de mentanta. Exista numeroase stiluri si limbaje de programare, de aceea, este bine ca aceeasi companie care ti-a realizat site-ul sa se ocupe atat de mentenanta, cat si de ulterioare dezvoltari.

d. SEO
Aceasta cerinta a devenit esentiala din faza realizarii site-ului. Asdar, site-ul pe care il primesti trebuie sa fie optimizat intern pentru motoarele de cautare.

Cerinte minime ar fi: titluri si descrieri unice pentru fiecare pagina, permiterea accesului pentru motoarele de cautare prin arhitectura site-ului, structurarea corecta a continutului si optimizarea acestuia pentru cuvinte-cheie de interes pentru firma ta.

Nu uita sa intrebi si:

1. Care este persoana de legatura si cat de des imi vor fi prezentate rapoarte cu privire la stadiul proiectului?
In mod normal, trebuie sa existe cineva care sa-ti poata raspunde in 24 de ore la orice intrebare legata de proiect si de stadiul in care acesta se afla.

2. Vor fi externalizate parti din proiect?
Este indicat ca o singura companie sa se ocupe in totalitate de proiect, mai ales daca dimensiunile acestuia nu sunt unele considerabile. Daca alegi o companie care externalizeaza parti din proiect ai ca dezavantaje cresterea consturilor si comunicarea greoaie

3. Administrarea continutului se face dintr-un CMS?
Un CMS este o interfata de administrare a continutului care iti permite sa faci modificari pe site fara a apela din nou la compania care ti-a realizat site-ul.
Este normal sa ai la dispozitie o astfel de interfata, mai ales daca ai de gand sa faci schimbari periodice pe site: stiri si comunicate de presa, modificarea textului unor pagini, adaugarea sau stergerea de produse, adaugarea de anunturi de angajare etc.

4. Se asigura training si o documentatie pentru utilzarea site-ului?
Dupa finalizarea site-ului, compania care s-a ocupat de dezvoltare trebuie sa asigure training si sa-ti puna la dispozitie o documentatie referitoare la utilizare.

5. Cum se va face plata?
Recomandat este ca o parte din suma (eventual 50%) sa se plateasca la semnarea contractului, iar restul la predarea site-ului.

6. Vom semna un contract? Se ofera factura?
Raspunsul trebuie sa fie DA chiar daca lucrezi cu o firma, chiar daca lucrezi cu un liber-profesionist (ar trebui sa fie PFA - Persoana Fizica Autorizata).
Un contract este important pentru ca poti fi mai sigur de termenele si de sumele stabilite. De asemenea, intr-un contract se pot trece clauze importante pentru tine (de exemplu, cea de confidentialitate).

Autor: Bogdan ARON | Sursa: Trafic