10 valori manageriale au fost masurate in cadrul unui sondaj realizat in mediul rural
Daca ati hotarat sa incepeti o afacere, inainte de a pune pe hartie planul verificati daca aveti insusirile care va ajuta sa reusiti.
O cercetare sociologica realizata in cadrul proiectului Rural manager, implementat de FNTM (www.fntm.ro), in calitate de lider al consortiului, in parteneriat cu organizatiile Centrul de Training si Dezvoltare al Asociatiilor Angajatorilor din Bavaria - bfz gGmbh (www.bfz.de), SIVECO Romania (www.siveco.ro) si Asociatia Euro 26 (www.euro26.ro), arata ca au fost identificate mai multe caracteristici individuale care asigura succesul in afaceri. Din imbinarea diverselor teorii din management, a fost construita o scala antreprenoriala in 10 trepte.
Asumarea riscului. In lumea afacerilor, intreprinzatorul risca permanent dar, in general, riscul sau este calculat. Desi esecul ii sperie pe multi, iar aceasta teama creste cu varsta si este mai mare la femei, cei care sunt facuti pentru afaceri prefera sa nu se gandeasca prea mult la posibilele esecuri si sa le accepte atunci cand apar (71,8%).
Disponibilitatea pentru munca. Pentru oamenii de succes munca este o vocatie, nu o ocupatie, este o activitate care le permite sa scoata din ei adevaratele valori (95,8%).
Sesizarea oportunitatilor. Oamenii obisnuiti vad mai mult piedicile, pe cand oamenii de afaceri vad sansele de reusita in orice conditii. Sesizarea oportunitatilor are legatura cu ceea ce specialistii numesc „maturitate in afaceri”. Patronii care au afaceri mai vechi de 10 ani (84,2%) au spus ca ei nu au nevoie de ocazii ca sa arate ce pot, pentru ca ei creeaza ocaziile.
Spiritul de initiativa. Voluntarismul este o consecinta a perseverentei manageriale, care ii face pe lideri sa mearga singuri inainte, sa nu se sfatuiasca cu altii.
Perseverenta. Aproape toti subiectii cercetarii (96,3%) s-au considerat „dintr-o bucata”, spunand ca daca nu ar avea ambitie si hotarare ar ajunge saraci.
Increderea in propria persoana. Acesta este un ingredient necesar oricarei afaceri. Increderea in sine creste odata cu varsta, cu experienta si cu veniturile dobandite. Doua treimi din subiecti au mare incredere in fortele proprii.
Cautarea certitudinilor. Intreprinzatorii prefera situatiile clare si nu doresc sa piarda aventurandu-se pe un teren necunoscut. Doar agricultorii si lucratorii pe cont propriu accepta mai frecvent incertitudinea pentru ca s-au obisnuit sa traiasca in medii greu controlabile de catre ei (conditiile climaterice, clienti imprevizibili etc.).
Nevoia de implinire. Nevoia de a se implini, de a se schimba in bine, de a fi stapani pe destin este foarte intalnita la cei care au inceput o afacere (88,8%).
Atitudinea fata de nou. Atitudinea fata de nou este pozitiva la aproape toti potentialii intreprinzatori din lumea satelor (89,10%).
Controlul propriului destin. Marea majoritate a intreprinzatorilor (87%) isi doreste o mai mare independenta.
Scala succesului arata ca acesta vine in primul rand din actiunile pe care indivizii le intreprind singuri si mai putin din actiunile celorlalti. Ceea ce inseamna ca indivizii trebuie sa-si asume responsabilitatea propriilor decizii si actiuni si sa adopte un stil de lucru managerial.
Cercetarea asupra nevoilor de formare si consultanta ale intreprinzatorilor si a celor care doresc sa initieze o afacere in mediul rural a fost realizata in cadrul proiectului strategic “Rural-Manager” – www.ruralmanager.ro, selectat in cadrul Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane - POSDRU, care e cofinantat din Fondul Social European, “Investeste in oameni!”
Beneficiarii proiectului sunt intreprinzatori sau viitori intreprinzatori din mediul rural din cele 18 judete ale regiunilor de dezvoltare Nord-Est, Centru si Sud-Est.
Proiectul „Rural-Manager” promoveaza cultura manageriala si motivarea intreprinzatorilor pentru inceperea unui proces de educatie antreprenoriala, cu scopul imbunatatirii performantei, cresterii accesului la finantare, insusirii de bune practici si idei de succes nationale si internationale.
Anchetele sociale au fost realizate de Biroul de Cercetari Sociale, la aceasta cercetare participand 942 antreprenori si potentiali intreprinzatori din mediul rural.