Noua legislatie Europeana impune site-urilor sa informeze utilizatorii ca activitatea lor pe respectivele site-uri este urmarita prin cookies si, mai mult, va imparti acceptul in trei categorii diferite, scrie Telegraph.co.uk. Publisheri si advertiseri romani au reactionat imediat, spunand ca aceasta lege “va lovi” cu efecte negative clare in industria publicitatii online locale.
Publisherii vor avea o viata ceva mai complicata iar industria de advertising online, care incearca sa ofere reclame cat mai bine targetate, de asemenea”, scrie Dragos Stanca, de la Q2M, pe blogul personal.
Cookie-urile sunt mici fisiere text stocate de catre browser ce contin informatii identificabile despre utilizator, istoric de navigare si preferinte exprimate.
Incalcarea acestei legi ar putea costa companiile peste 550.000 de euro, conform publicatiei mentionate anterior. Codul a fost deja introdus in Marea Britanie. Pe mai multe site-uri din UK noua lege a si intrat in vigoare – vezi BBC.co.uk, Guardian.co.uk sau The Telegraph.
Practic, urmare a acestei legi, la fiecare vizita pe care un utilizator o face pe un site, acesta trebuie informat ca “este urmarit” prin cookie-uri si este necesara obtinerea acordului sau pentru fiecare cookie plasat.
Marius Pahomi, fost director MEC Interaction si actual manager la agentia de publicitate digitala Conversion, noteaza si el pe blogul personal ca ““Legea Cookie-urilor” – Directiva Europeana (136/2009) emisa de Parlamentul European – este insa mult mai drastica si are prevederi mult mai complicate si mai restrictive decat simpla informare oferita in exemplul de mai sus (Guardian.co.uk – n.r.) si anume obtinerea acordului de la utilizator pentru si inainte de plasarea efectiva a cookie-ului”.
Noua lege, conform Ioanei Anescu, IAB Romania, ar putea afecta in mod direct si grav mediul publicitatii online din Romania, si asa in scadere. “O adoptare prea stricta a legii poate afecta nu doar livrarea de publicitate, targetata sau nu, insa si monitorizarea traficului, web analytics, targetare si alte tehnologii, afectand astfel o sfera mai larga decat publicitatea online. Facem tot posibilul si colaboram cu colegii din IAB la nivel European astfel incat piata publicitatii online in ansamblu, nu doar in Romania sa nu fie afectata in mod negativ”, spune ea. Legea ar putea fi aprobata si in Romania, “cat de curand”.
Noua regula introduce patru noi categorii pentru cookie-uri care vor fi demarcate prin diferite iconite. Regulile fac distinctia intre cookie-uri care sunt “absolut necesare” pentru ca un website sa functioneze; cele necesare pentru ca un site sa isi monitorizeze performanta; cookie-uri care adauga functionalitati precum reamintirea unei parole si “targeting cookies”, care colecteaza cateva informatii despre obiceiurile de browsing ale utilizatorilor.
Legea “recunoaste” insa ca anumite cookieuri s-ar putea incadra in mai mult de o singura categorie, devenind deci mai greu sa discerni.
“Educarea consumatorilor privind cookieurile si cum sunt acestea folosite ar trebui sa fie primul pas pentru a ne alinia regulilor UE”, a subliniat Stephen Pattison, CEO al International Chamber of Commerce (ICC) din Marea Britanie.
Poti parcurge aici intreaga “Lege a cookiesurilor”. Resursa suplimentara - CNET - "Ce trebuie sa stie utilizatorii din Marea Britanie despre noua lege"
Pe YouTube au aparut deja mai multe clipuri care informeaza asupra acestei legi, majoritatea considerand-o aberanta.
Sursa: Wall-Street