GPeC (Gala Premiilor eCommerce) este, de 10 ani, cel mai important eveniment de comert electronic din Romania care, printre altele, centralizeaza si publica in fiecare an raportul oficial al pietei autohtone de e-commerce. Potrivit acestuia, iata care sunt principalele statistici la nivelul anului 2014:
Potrivit estimarilor principalilor jucatori din mediul online romanesc, impreuna cu reprezentantii GPeC, retailul online autohton a depasit cifra de 1 miliard de euro in 2014, comparativ cu aprox. 600 milioane euro in 2013. Mai exact, piata de e-tail romaneasca se situeaza intre 1,1 si 1,2 miliarde de euro in anul recent incheiat, cifra vehiculata facand referire exclusiv la produsele comercializate online (indiferent de natura lor) si nu la servicii, plata facturilor de utilitati, bilete de avion, bilete la spectacole, vacante si calatorii etc.
Conform ultimului recensamant, Romania are o populatie de 19,7 milioane de locuitori, din care aproape 10 milioane sunt utilizatori de Internet, rata de penetrare a Internetului in tara noastra fiind de 49,76%. Din acest punct de vedere, lucrurile nu s-au schimbat foarte mult fata de anul 2013, dar exista si cateva statistici imbucuratoare care plaseaza Romania pe primul loc in Europa in ceea ce priveste viteza de download pentru conexiuni broadband: 55,54 Mbps comparativ cu Suedia (locul al doilea – 47,08 Mbps) si Olanda (locul al treilea – 45,71 Mbps).
Numarul de conexiuni mobile la Internet a crescut vertiginos de la 8,2 milioane in 2013, la 9,6 milioane la nivelul lunii iunie 2014, depasind probabil pragul de 10 milioane in decembrie 2014.
Nefiind incluse in raport tocmai pentru ca lucrurile nu s-au schimbat comparativ cu 2013, varsta medie a celor care cumpara online este cuprinsa intre 25 si 35 de ani, iar majoritatea cumparatorilor locuiesc in mediul urban (peste 80%).
La nivelul lunii decembrie 2014 se estimeaza ca in Romania exista aprox. 5.000 de magazine online, cu putin peste cele 4.500 de magazine estimate in 2013. Din totalul de 5.000, sunt inrolate in sistemul 3D Secure 1.173 (sursa: RomCard) comparativ cu aprox. 1.000 in 2013.
Piata romaneasca de e-tail se situeaza intre 1,1 si 1,2 miliarde euro, aproape dubla ca valoare fata de anul 2013 (cand era estimata la aprox. 600 milioane euro). Totusi, segmentul e-commerce din totalul retail-ului este inca mic (intre 2,2 si 2,5%).
Cele mai vandute produse online au ramas cele din categoria Electro-IT & C, urmate de articolele de vestimentatie si incaltaminte (incadrate sub titulatura generica de Fashion). Surpriza anului 2014 o reprezinta produsele din categoria Home & Deco, pe locul al III-lea in preferintele romanilor, “in conditiile in care acest segment de piata este relativ nou in comertul electronic romanesc, crescand considerabil doar in ultimii doi ani”, dupa cum spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
In 2014, romanii au cheltuit online 140 de milioane euro doar pentru produsele din categoria Fashion, potrivit estimarilor principalului jucator – FashionDays.ro.
De Black Friday 2014, romanii au cumparat produse in valoare de aprox. 75 milioane euro.
Indiferent de natura produselor cumparate, peste 90% din cumparatorii online prefera sa plateasca ramburs (la livrare). In schimb, plata online prin card bancar devine metoda preferata atunci cand este vorba de plata facturilor la utilitati, vacante si calatorii, bilete la spectacole sau alte tipuri de servicii online.
Valoarea totala a tranzactiilor prin card in 2014 a fost de 337 milioane euro, potrivit volumelor declarate de principalii procesatori de plati RomCard si mobilPay (respectiv: aprox. 255 milioane euro procesate prin RomCard si aprox. 82 milioane euro procesate prin mobilPay).
Numarul total al tranzactiilor prin card a fost de 9.456.668, din care 7.534.668 au fost inregistrate in sistemul RomCard si 1.922.000 prin Netopia mobilPay.
Potrivit RomCard, cel mai mare numar de tranzactii platite online prin card in sistemul propriu s-a inregistrat in luna decembrie a anului trecut, respectiv 753.038 tranzactii intr-o singura luna.
“Cifrele pe care tocmai le-am publicat arata potentialul urias al pietei de comert electronic din Romania – poate printre putinele industrii din tara care creste vertiginos. Primul miliard de euro a fost depasit, astept cu nerabdare primul numar cu 2 digits si sunt convins ca acest lucru se va intampla mult mai repede pentru ca ritmul de crestere al pietei va fi accelerat”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
La finalul anului 2014, in Romania existau 13.666.219 carduri inrolate in sistemul 3D Secure (sursa: RomCard), in crestere considerabila fata de 2013 cand se inregistrau aprox. 12 milioane de carduri inrolate in 3D Secure. Din totalul de carduri inrolate in 3D Secure, doar 830.912 carduri sunt activate in 3D Secure, fiind folosite efectiv in tranzactionare.
Valoarea medie a unei tranzactii platite online prin card la comerciantii romani este, potrivit oficialilor Visa, 47 euro (tranzactie generata de un card Visa emis in Romania la comercianti romani), comparativ cu 67 euro cand vine vorba de cumparaturile facute de romanii posesori de card Visa la comerciantii straini (de peste hotare).
Totusi, reprezentantii GPeC au calculat valoarea medie a unei tranzactii online prin card, raportandu-se la volumul total declarat de RomCard si mobilPay (337 milioane euro) impartit la numarul total de tranzactii raportat de RomCard si mobilPay (9.456.668), cifra rezultata fiind de aprox. 35 euro/tranzactie.
Nu in ultimul rand, magazinele online ar trebui sa stie ca ziua din saptamana in care romanii cumpara cel mai mult este miercurea.