YouTube este cea mai popularã platformã online dedicatã conținutului video, iar impactul este major și în România. În fiecare lunã, aproximativ 6,5 milioane de români viziteazã acest domeniu, iar majoritatea o fac ca sã se uite la videoclipuri muzicale (60% din vizitatori).
Cei mai mulți români, în proporție de 94%, vizioneaza videoclipuri acasă, dar 17% din aceștia au vizionat ultima dată un video pe YouTube în timpul pauzei de masă dintr-o săptămână lucrătoare. Acesta este unul dintre cele mai mari procente din regiunea Europei de Sud-Est. După muzică, românii se uită în proporție de 25% la conținut dedicat lecțiilor despre gătit, 24% preferă videoclipurile despre sport, iar 23% din români se uită la videoclipuri despre politică și în care sunt prezentate știrile actualității. Topul este completat de cei 21% care vizionează conținut dedicat tehnologiei și review-urilor despre gadgeturi.
Spre deosebire de televiziunea clasicã, pe YouTube oamenii sunt mai atenți la videoclip. Astfel, 56% din români preferã sã nu mai facã nimic altceva în timp ce vizioneazã un clip.
Din 2013, Google a lansat și versiunea localã a YouTube, o oportunitate pentru artiștii autohtoni și producãtorii de conținut sã monetizeze conținutul pe care îl produc. Avantajul utilizatorilor este cã primesc recomandãri de conținut local.
De asemenea, România este țara cu cea mai mare creștere a timpului de vizionare din Europa Centralã și de Est.
Cum funcționează publicitatea pe YouTube și care sunt cele mai populare canale
Pe YouTube există un sistem de publicitate bazat pe licitație între advertiseri și relevanța reclamei, dar care ia în considerare și timpul de vizionare a unei reclame de către utilizatori. Piața este în creștere și advertiserii încă nu au o prezență agresivă, iar astfel se ajunge la un cost per vizionare de către o persoană și la 0,03 euro.
Dacă aceasta vede doar 5 secunde din videoclip și trece peste reclamă, cei care au difuzat-o nu plătesc nimic. Costul publicității pe YouTube apare doar când există engagement și utilizatorii vizionează reclame.
Cât despre cei care își fac publicitate pe YouTube, cele mai populare domenii sunt cel bancar, de sănătate (spitale private), electro-IT și bunuri de larg consum (băuturi, mâncare etc.). Nu sunt omise nici segmentele fashion sau auto. La capătul celălalt este publicul, compus majoritar din bărbați (52%), iar 50% din oameni au peste 34 de ani și 9% au peste 45 de ani.
Cel mai popular canal de YouTube din România este cel al casei de discuri Cat Music, cu peste 1,4 milioane de abonați. Mikey Hash, unul dintre cei mai cunoscuți vloggeri din România, are un canal cu peste 700.000 de abonați, iar CreativeMonkeyzArmy completează topul cu aproximativ 540.000 de fani. Canalele Bianca Adam și Zmenta Mihai au circa 480.000 de abonați.