Romania este pe locul doi in lume ca interes exprimat pentru Black Friday
Agenția de marketing online Today's a analizat evenimentul Black Friday și interesul pe care îl au utilizatorii față de acesta.
Deși a debutat în România abia în 2011, țara noastră a ajuns rapid în top și, în prezent, este pe locul doi după Statele Unite ale Americii în ceea ce privește volumul căutărilor online raportat la numărul total al locuitorilor țării, conform Google Trends.
Retailerii din România, în ultimii doi ani, au devansat data și derulează campaniile de Black Friday la finalul penultimei săptămâni din noiembrie.
În SUA, acest eveniment încă se desfășoară în ultima vineri, după Ziua Recunoștinței. Există însă diverse campanii care folosesc conceptul de Black Friday încă din octombrie sau de-a lungul anului, iar de aici reiese interesul crescut în România pentru acest eveniment.
În ceea ce privește comportamentul cumpărătorilor în luna noiembrie, în 2012, unul din patru români din mediul urban susținea că este interesat de ofertele de Black Friday, iar aceasta era abia a doua ediție a evenimentului.
Anul următor, utilizatorii au cumpărat, pentru prima dată, mai mult din online decât din offline în perioada Black Friday. În 2014, cinci milioane de români au făcut cumpărături de Black Friday în valoare de peste 67 de milioane de euro. Acum, trei ani mai târziu, potrivit unui studiu realizat de eMAG, 6,7 milioane de români intenționează să cumpere de Black Friday.
Pe Google, interesul pentru eveniment se manifestă încă de la finalul lunii octombrie, o creștere semnificativă înregistrându-se în ultimele două săptămâni înainte de Black Friday.
Termeni populari de cautare Black friday
Printre cei mai populari termeni în căutările pe Google se numără: "oferte de black friday", "black friday 2016", "reduceri black friday", "black friday romania" și "black friday emag". Conform statisticilor Google, românii asociază, în proporție considerabilă, brandul "eMAG" cu black friday. Today's estimează că anul acesta 30% din cei interesați se vor documenta prin intermediul dispozitivelor mobile.
În pregătirea campaniilor de Black Friday, Marius Lăzărescu, director și fondator Today's, are câteva sfaturi pentru cei care vor să se promoveze cât mai bine online. Acestea sunt fundamentate de o experiență de peste 10 ani în marketing online, în acest timp conducând Today’s spre a fi singura agenție de PPC marketing din România cu peste un deceniu de experiență în online și în top 5 Google Partners.
Înainte de toate, trebuie să fie un mix bun între uneltele de marketing online pentru a ajunge în acele locuri în care clienții se documentează: Google Search, bannere pe site-uri de știri și campanii pe Facebook, YouTube și chiar pe dispozitive mobile. Mai mult, înainte de Black Friday încep să scadă volumele de vânzări și sunt în creștere costurile per achiziție. Oamenii așteaptă promoțiile, dar aceasta e cea mai bună perioadă în care se poate investi în crearea de baze de date cu utilizatori.
Este important ca site-urile de e-commerce să aibă integrate instrumente de monitorizare (ex.: Google Analytics, menținerea istoricului vizitatorilor) și retargeting. Înainte de Black Friday se fac multe căutări și chiar dacă oamenii nu cumpără în acel moment, datele colectate pot fi folosite ulterior pentru mesaje personalizate și în campanii dedicate pe rețele sociale și motoare de căutare. De asemenea, trebuie optimizate costurile la orice nivel. În noiembrie, crește numărul de branduri care vor să se promoveze, iar acest fapt conduce la o creștere a costurilor pentru publicitate.
Optimizarea costurilor per campanii este esențială, deoarece astfel este asigurată profitabilitatea acestora. În final, dacă nu vrei să ai reduceri de Black Friday, sfatul Today’s este să excluzi din campaniile Google aceste căutări pentru a economisi bani.